Изтупано от нафталина 2 – Ислямът и глобализацията

Print Friendly

Продължаваме серията от вчера с една по-критична статия, посветена на исляма и глобализацията като такива. Писах я точно докато учех поредица от предмети, посветени на глобализацията и, както си личи от текста, теоретиците нещо не бяха успели да ме убедят…


Ислямът и Глобализацията

И двата термина, които виждате в заглавието, са изключително нашумели през последните десетина години. И двата термина  будят колкото положителни, толкова и отрицателни коментари. И двата термина са вдъхновили безброй изследвания, филми, песни, конференции, симпозиуми и прочие масови мероприятия. Лошото и на двата термина е, че нито едно от тези масови мероприятия не успява да обясни на масовия потребител какво означават тези две неща и за чий са ни притрябвали. И докато Исляма все пак е ясен [1] за доста хора по света, то глобализацията е нещо, за което всички говорят, но никой не знае какво е. Аз самият съвсем скоро се запознах с концепцията за връзка между тези два феномена, продукт на човешката култура. Защото за разлика от малка България, светът не само клюкарства за глобализацията по жълтите вестници, но и се опитва да я разбере и дефинира. За съжаление, България все още е малко назад с модерните дефиниции на доста неща и може би за това темата е „тера инкогнита” или по нашенски – Тъмна Индия. И така, като един млад студент занимаващ се с подобни работи в чужбина и подкокоросан от един мой “ислямстващ” приятел, реших да напиша нещичко на родния си език. И така, от къде да започнем? Ами предполагам от дефинициите. Добре. Нека първо да разгледаме исляма.

Ислямът

Макар и втори по азбучен ред, той е добре познат на българите. Последното разбира се са пълни глупости, тъй като  шестте века съвместно съжителство не са накарали нашият народ да се опита да разбере, а само да се страхува. Е, имайки предвид по какъв начин сме съжителствали с исляма, това е разбираемо…което също са глупости, понеже през повечето време хич не ни е пречел да си живеем живота. Истината е, че на българина просто не му пука за онова, което не расте в двора му, къщата му или в оборите, които притежава. Уви, съвременният българин продаде имотите с дворове и обори и ги замени с тристайни апартаменти в Центъра, така че кръгът на интересуващият го свят се стесни [2]. От друга страна, се появиха дюнерджийниците [3], но пък ние само консумираме дюнери, а не се замисляме откъде идват и кой ги е измислил [4]. Но да се върнем на исляма, който е доста повече от голямо парче телешко/пилешко месо на шиш с пържени картофки и чеснов сос [5].

Ислямът е една интересна религия, която се е зародила преди около 1380 години в централната част на западната част на Арабския полуостров, позната като Хиджаз. Там кротко сгушени между дюните, скалите и палмите имало два града – Мека и Ясриб [6]. Историците още спорят дали тези градове имали някаква друга важност освен, че Мухаммад  живял и в двата, но това не е важно. Важното е, че там се зародила една нова религия, която комбинирала юдаизъм, християнство и местните бедуински традиции, които след като се варили на бавен огън в продължение на около шест века, били леко овкусени със щипка религиозен плам и две супени лъжици мисионерско предначертание. Получената гозба била оставена да изстине около десетилетие, след което към нея били добавени войнствени пустинни племена и идея за завоевание. Така приготвеното ястие било сервирано на планетата Земя и в рамките на около един век се разпространило върху площ, по-голяма от Европа и хубаво заситило местното население. Толкова хубаво, че хората започнали да дават рецептата и на комшиите и до началото на 17ти век, тази гозба била по домовете на над 30% от тогавашното население на планетата. Така Ислямът станал световната религия, каквато е и днес, когато още повече хора от колкото през 17ти век го изповядват. Тъй като нямам претенции да познавам ислямската доктрина, норми, идеи и т.н. в дълбочина, няма да ви занимавам с тях. Важното за запомняне е, че идеите на Исляма допаднали на доста хора по света и всеки ден още и още започват да ги харесват. Или казано с други думи, Ислямът е глобална религия.

Сега, да видим какво е това глобализация

Според глобалистите, глобализацията е нова идеология, която, подобно на марксизма,  може да даде обяснение на всеки феномен, използвайки свои собствени термини и критерии. С други думи, ако питате някой глобалист, той ще ви каже, че всичко е глобализация. По начало само социолози и икономисти се занимавали с това, но скоро след 11/09/01 и историците решили да пробват каква е на вкус глобализацията. Вкусили и им харесало и сега, вече почти десет години пишат тонове книги за нея. Историците глобалисти, понеже са историци, решили, че глобализацията не е нов проблем, ами си я имало поначало при хората, само че едно време действала по-бавно, заради по-ниското техническо ниво на човешката раса. Те също приели, че всичко е глобализация и започнали, точно както марксистите, да използват глобализацията, за да обясняват всички исторически феномени, процеси и събития. За разлика от класовата борба, глобалистите използват понятието „мрежа”[7]. Мрежа най-общо, означава поредица от свързани звена, които си взаимодействат по между си и едновременно с това, влияят на развитието на цялата мрежа. Бидейки най-елементарното ниво в глобалната йерархия, мрежата има свойството да се пресича с други мрежи и да формира „възли”. Именно тези възли са основните места, където глобалистите търсят своите отговори. В тези възли се пресичат всички форми на взаимодействие на мрежите, които се заплитат в съответния възел и следователно там е разковничето за това как съответната система от мрежи функционира. Например – търговските пътища сами по себе си са мрежи, а търговските центрове [8] са възлите. За да разбереш как работят пътищата, трябва да изследваш центровете. Това е логиката на глобалистите. За тях, глобализацията е една огромна паяжина, която опасва целия свят и свързва всичките му краища, чрез поредица от възли и мрежи – културни, силови, икономически, социални и каквито още ви хрумнат. Глобално нали?

Какво е общото между исляма и Глобализацията

Според глобалистите, ислямът е първата универсална система, която се базира на принципите на глобализацията, такава, каквато я виждаме днес. Защо? Първо, защото ислямът създава едно над-етническо [9] общество, което на арабски се нарича „умма”. Това общество е обединено само и единствено от религията, която изповядва. Езикът и етническата принадлежност нямат значение и всеки може да си ги пази колкото си иска. Не е важно дали си българин, американец, французи, турчин или арабин. Важното е, че си мюсюлманин. Второ, тази универсална система създава и първия световен език – арабския. Благодарение на този език, който действал, като днешният английски със всичките му прилежащи акценти и т.н., човек можел да пътува по всички мюсюлмански земи, да бъде разбран и подслонен. Трето, ислямът създал концепцията за единен свят на правоверните – дар-ал-ислам. В рамките на него, всички народи били братски и всички хора били равни [10]. Извън този свят имало само дар-ал-харб – света на войната, населен с „неверници”, които трябвало да приемат исляма. Това разбира се е само теория. На практика мюсюлманите преговаряли с „неверниците” сключвали съюзи и търговски договори, воювали заедно и т.н. Освен това, „неверниците” били допускани да живеят в дар-ал-ислам, в замяна на допълнителни данъци. Ясно е, че заради няколко неясни проповеди на по-късните имами, мюсюлманските владетели нямало да заколят златната кокошка. Четвърто, благодарение на своите кервансараи и системи от кервани и морски бази, които свързвали около 80% от търговските пътища по света, преди португалците да обиколят нос Добра надежда, мюсюлманите създали първата глобална система от средновековни МакДоналдс-и и хостел-и, които предлагали бърза закуска, смяна/ремонт на превозното средство [11], евтина нощувка, баня и най-важното – информация. Пето, благодарение на културната политика на ислямските владетели, на арабски било съхранено и обогатено по-голямата част от античното познание, което на свой ред се разпространило по целия познат свят. Да обобщим до тук – масова религия, масова култура, масов пазар, масов език, универсален свят. Някой ще попита – тогава какво се е провалило? Защо европейците християни, а не мюсюлманите са ветропоказателя на света. Аз пък ще попитам – дали? И въобще объркало ли се е нещо? Нима най-богатите хора в света не са мюсюлмани [12]? Нима цената не петрола не поставя на колене дори САЩ? Аз не мисля, че нещо се е объркало и не мисля, че Ислямът се е провалил. Просто системата му вече не е толкова явна…или поне не беше до преди десет години.

Но да се върнем на Исляма и глобализацията. След като изследват на дълго и широко глобалните аспекти на Исляма, глобалистите го избират като един от любимите си модели, за да докажат своите теории. Те го изучават, но го изучават като фактор, който влияе на останалите, а не като развиващо се общество, което променя своята собствена същност. Ислямът съвсем не е просто глобализираща система. Той има свой вътрешен живот, своя психология, която си остава все така непонятна и неразбрана от западното общество. Защо мюсюлманите реагират по този или онзи начин? Защо нападат където би следвало да отстъпят и защо отстъпват, там, където би следвало да нападат? Защо шиитите са по-големи врагове на сунитите от християните? Защо православните християни са най-толерантни към ислямските малцинства по своите територии? Това са все въпроси, на които съвременната наука не дава отговори и които рядко се задават. Истината е, че глобализацията често се пише от западни историци, чийто поглед върху останалия свят, който искат да реабилитират, се базира на „Нешънъл Джиографик” и няколко конференции и ваканции в Азия. Истина е също така, че това неразбиране на „другите”, които се опитваш да изкараш „свои” може да направи теориите на глобалистите кухи и лишени от логика.

Къде обаче е проблемът на глобалните теории? Проблемът е, че както самата концепция, теориите са прекалено глобални и пропускат дребните детайли. А както знаем, малкото камъче обръща каруцата. Залисани в мистиката на Исляма, глобалистите пропускат дребни камъчета като християнството, което може да се похвали с подобна на Исляма доктрина. И тук глобалистите смело казват „Пропускаме християнството, защото вярваме, че е време да се спре с европоцентристката теория и да се обърне внимание на останалия свят”. Съдейки от изследванията върху световната история до началото на 21ти век, логиката им е желязна, тъй като наистина повечето книги се пишат само от гледната точка на европейците и американците. Но в желанието си да приравнят Европа и света, глобалистите често изпадат в крайности, най-вече като отричат простичкия факт, че европейските империи са тези, които командват парада през по-голямата част от периодите, разглеждани от глобалистите [13]. Но тук те привеждат нови доводи за това как последните изследвания недвусмислено показват, че въпреки превъзходството на европейците, останалите хора по света оказват не по-малко влияние върху хода на събитията. Глобалистите намират оправдания за всичко и доводи за всичко. Но проблема, както казах по-горе, остава в непознаването на детайлите. Самата идея за създаване на глобална теория, предполага глобално участие, а не симпозиум на 3-те водещи университета в Британия и още четири от Щатите. Липсват местни специалисти, които да обогатят и дооформят теоретичната рамка и това е видно за всеки с малко над средното ниво на интелигентност. Друг проблем е, че глобалистите все повече и повече гледат на глобализацията като на живо същество със своя собствена воля, което властва на хората. Засега глобализацията няма материално изражение, каквото ленинизмът и сталинизмът придобиват съответно след 1917 и 1929г. Това обаче не променя факта, че абсолютизирането на идеология я прави опасна не само за науката. Глобализацията не е панацея за проблемите и въпросите за които още нямаме отговор. Истината е, че тя трябва да остане една концепция, един инструмент в ръцете на учените, но никога не бива да се превръща в движещата сила зад тях.

Що се отнася до исляма, той сам по себе си не е враг на човечеството, или поне не повече, от колкото християнството. Ислямът е факт, с който всички трябва да се съобразим и, който всички трябва да приемем. Ислямът е феномен, който трябва да бъде разбран и това разбиране да бъде направено достъпно за хората. Може би така, безумието на “Войните срещу Тероризма” ще достигне своя край и християни и мюсюлмани ще разберат, че терористи и жертви са само пешки в една игра, направена възможна от глобализацията, игра на хора с много пари, в която се играе за още повече пари.


[1] Макар последните няколко години да доказват противното.

[2] До толкова, че ‘свят’ означава това, което се вижда през терасата.

[3] Които, както намекна премиерът Борисов, са важен мост между България и Близкия изток.

[4] Най-вероятно и те, както всичко останало, са измислени от българин.

[5] Може би, ако беше толкова просто, нямаше да има толкова много проблеми…но животът е един от най-сложните….

[6] Познат сега като Медина.

[7] Нещо като интернет, но е по-трудно за сърфиране. Впрочем, Интернет е една от основните мрежи в системата на глобалистите

[8] Като Уоустрийт и Лондонското Сити например

[9] Защото тогава е нямало идеята за нация. Сега, когато я има, се приема че ислямът е наднационален..

[10] Или поне тези, които изповядвали исляма. Робите и „неверниците” са друга тема.

[11] Коне, камили, каруци и прочие първобитен транспорт.

[12] Това, че ги няма в класацията на „Форбс”, се дължи на факта, че са толкова богати, че никой не знае точно колко пари имат.

[13] Странно защо, глобалистите твърдят, че глобализацията е изначална, но започват да говорят за нейното съществуване най-вече след 1600г. сл.Хр.

Author: Alexander Stoyanov

Александър Стоянов завършва Националната гимназия за древни езици и култура “Константин Кирил Философ”. Следва История в Софийски университет “Св. Климент Охридски”. Завършил магистратура “История на европейската експанзия и глобализация” в университета в Лайден, Холандия.

4 thoughts on “Изтупано от нафталина 2 – Ислямът и глобализацията”

  1. Статията е готина, само не разбрах защо “Войната срещу тероризма” се приравнява с фантасмагоричната “Война срещу Исляма”? Тази война се води от мюсюлмани, които са и най-голямата жертва.

    1. Ами нищо не съм приравнявал, още повече, че “Войната срещу тероризма” не случайно е сложено в кавички, понеже е една пълна глупост.

  2. Случайно попаднах на този сайт. Виждам невежество относно произхода на исляма и неговия характер.
    Не казвам това, за да съдя някого – просто ми е мъчно. Никое образование няма да ви помогне да разберете исляма. Знанието започва от Библията. Изборът е ваш. Препоръчвам ви този нов уебсайт:
    http://www.preglednaislyama.com

Comments are closed.