Въпроси, които хората търсят в Google: кои са афганите?

Print Friendly

Превод на статията на проф. Канфилд, публикувана в сайта History News Network. 

Професор Канфилд е преподавател по политическа антропология във Вашингтонския университет в Сейнт Луис.

Нито един афганистанец не взе участие в атентатите от 11 септември и само един вид “афганистанци” – талибаните са свързани с Осама бин Ладен (предполагаемият организатор). Колкото до самите талибани, те не са типични афганистанци.

Афганистан, който очевидно е една от основните цели на американските военни сили, е популярен със своето разнообразие. В страната съществуват повече от 24 езикови групи. Това разнообразие се допълва от религиозното деление – сунити, шиити, исторически обособена група хиндуисти, а отскоро и малцинство от християнизирани мюсюлмани, които за сега остават потайни и боязливи. Нещо повече, сред мюсюлманите има допълнително разделение на течения, както и няколко вида ислямски радикализъм.  Въпреки това, едва ли някой мюсюлманин в Афганистан би одобрил стореното на 11-ти септември.

Както излиза, отдадеността на афганите към исляма никога не е била прекалено остра, не на последно място защото, за разлика от останалите ислямски страни, Афганистан никога не се е намирал под колониална власт. Страните, където се развива радикална ислямска идеология се намират другаде – най-вече Египет и Южна Азия, които в продължение на дълги години са се намирали под европейски контрол. Радикалният ислям, който в момента съществува в Афганистан под различни форми, е внесен в страната по време на войната с СССР през 1980-те години на миналия век.  А ислямистките идеи на талибаните са дори още по различни, продукт на специални обстоятелства, настъпили след края на съветско-афганската война.

Накратко, искам да подчертая, че афганистанците, като народ, по никакъв начин не са представители на радикалните елементи, които взеха участие в атентатите от 11-ти септември 2001г. Трябва ясно да разграничим терористите от обикновените афгани, които са изключително различни от талибаните и арабо-афганите, чийто представител беше Осама бин Ладен. Ето, на кратко, една дефиниция:

“Афган”

В своето основно значение, терминът се отнася до определена етническа група, които иначе са популярни като “пущуни” (или “патани” в Пакистан). Тези “истински” афгани традиционно използват наречието “пущу”(“пащо”) и поне в селските региони са организирани на племенен принцип. През вековете, афганските племена имали доста разнообразни отношения с централната власт, понякога като верни поданици, друг път в ролята на непокорни племена. Тъй като властта винаги е била доминирана от афганите (пущуните), управляващият елит на страната обикновено е бил с афгански произход.

Част от афганистанските народи презират и се съпротивляват на пущуните и предпочитат да се наричат с етническите си имена – хазара, узбеки, таджики и т.н., с цел да се разграничат от пущуните. Въпреки това, тези малцинства често се наричат афганистанци пред хора (като американците), които нямат никакво понятие от вътрешните дела на Афганистан.

Всъщност, терминът “афган” е наложен като име на всеки, живеещ в страната от доминираното от пущуните управление. В действителност, населението, без значение от своя произход, започнало да се отъждествява с формиращата се държава. Основен език за комуникация оставал персийският (или по-скоро диалект на персийският, наричан от афганистанското правителство “дари”), тъй като от векове това бил езикът на бюрокрацията и публичните дела. Всеки “афган” знае персийски, но понякога останалите малцинства са наричани “персийско-езични”, за да бъдат разграничени от пущуните. Това разграничаване станало доста необходимо, особено след фрагментирането на страната на тези две големи групи през 90-те години на миналия век.

“Муджахедин”

Този термин, разбира се, означава “свещени воини” и като наименование е възприето най-вече след 1980 г. от всички, които се борят против афганистанското комунистическо правителство и неговите съветски благодетели. Имало няколко муджахедински организации, но само седем от тях били официално спонсорирани от Пакистан и ЦРУ, които опитвали, с ограничен успех, да дирижират съпротивата срещу съветската власт. Муджахедините успяват да принудят СССР да се изтегли от Афганистан през 1989 г., а след това и да свалят афганистанското комунистическо правителство през 1992 г.  Между 1992 и 1996 г., обаче, муджахедините започнали междуособна борба за контрола над Кабул. В други краища на страната, организациите започнали да изграждат свои собствени автономни структури, което спомогнало за рухването на социалния ред.

“Талибани”

Талибаните се появили в контекста на тези безредици. В следствие от своите начални успехи, те били подкрепени от поредица от интереси – местни, регионални, търговски и международни. Талибаните са продукт на медресетата – ислямски училища, създадени сред бежанците по време на войната. Повечето от тези училища са малки и са ръководени от духовници (мулла), но те предлагали възможност за доста младежи да намерят храна и подслон извън бежанските лагери, особено тези, чийто семейства нямали достатъчно средства и храна. В по-голямата си част, талибаните са пущуни и имат малко представа за останалите етнически групи в страната. В действителност талибаните не знаят почти нищо за историята на Афганистан, включително и за най-скорошните събития, като съветско-афганската война. Тъй като талибаните (“студенти”) израснали в спонсорирани от арабите училища и сиропиталища, те развили доста по-различни възгледи за света от своите сънародници в бежанските лагери. Ахмад Рашид ги нарича “сираци” на войната, които търсят утеха в “пуританския ислям”, преподаван им в религиозните училища. Повечето талибани днес, разпръснати из страната, говорят само пущу или урду – доказателство че са по-скоро пакистанци и нямат почти нищо общо с афганите, що се отнася до традиционния смисъл на този термин.

“Арабо-Афгани”

По време на анти-съветската съпротива, много араби, сред които и Осама бин Ладен, се присъединяват към муджахедините. Те били приети в пущунските групи, особено тези, поддържани от Пакистан и Саудитска Арабия, но били отхвърлени от персийско-говорещото население на север. През 90-те години, мнозина от тях се разпръснали из арабските страни и взели участие в различни радикални организации. През последните няколко години, обаче, след като талибаните започнаха да се сражават с остатъците от муджахединските движения, наричани “Северен съюз”, мнозина арабо-афгани се съюзиха с талибаните. Тези арабо-афгани, са единствената част от афганистансткото население, която симпатизира или работи за идеята да се унищожи западното общество и култура. Остава да се разбере кои, ако въобще има такива сред тях, са участвали в организирането на атентатите от 11-ти септември.

Author: Alexander Stoyanov

Александър Стоянов завършва Националната гимназия за древни езици и култура “Константин Кирил Философ”. Следва История в Софийски университет “Св. Климент Охридски”. Завършил магистратура “История на европейската експанзия и глобализация” в университета в Лайден, Холандия.

1 thought on “Въпроси, които хората търсят в Google: кои са афганите?”

  1. Pingback: Кои са афганите? · Global Voices на български

Comments are closed.