Последната дума има имамът

Много са изразените опасения, че арабските протести ще предизвикат “Ренесанс” на ислямския фундаментализъм и на мястото на авторитарните режими ще дойдат теократични такива. Въпреки, че знаците показват, че Ренесанс на радикализма (което звучи абсурдно, като словосъчетание) е  неосъществим. Дори по времето на т.нар. от колониалните управители на Египет и Индия, “ислямско възраждане”, радикализмът е бил минимален, дори отричан от устоите на Уммата (общността, ислямската нация). Затова би било най-малкото несериозно да се говори по подобен начин днес, когато в същината си арабските протести са светски.

Разбира се, винаги има реална възможност религиозни партии да участват на изборите в Египет и да ги спечелят. В този смисъл съвсем навреме идва изявлението на най-важния религиозен институт не само в Египет, но и в ислямския свят – университетът “Ал-Азхар”.

Документът, прочетен от Главният имам Ахмад Ел-Тайеб по египетската национална телевизия, съдържа няколко важни точки, които се отнасят за визията на института по отношение на ключови политически, социални и икономически проблеми, обсъждани интензивно през последните месеци в Египет. Документът на “Ал-Азхар” съдържа 11 страници, съставени след дебатиране с интелектуалци и религиозни фигури. Като най-важен момент от изявлението по телевизията се определя разграничаването на религиозния институт от желанията на салафитското движение за налагане на религиозна власт в Египет. Ахмад Ел-Тайеб заяви, че “Ал-Азхар” застава твърдо зад решението за демократична, светска и правово държава. Документът също така защитава тезите за:

 

– ненамесата на религията в делата на държавата и реакция срещу всеки опит за създаване на теокрация, която представлява автократичен режим;

– защита на универсалните човешки права, като свободни и демократични избори;

– стремежът към социална справедливост трябва да бъде основен компонент при всяко бъдещо икономическо споразумение на Египет;

– достъп до образование и здравни услуги на всички граждани на Египет;

– подкрепа за свободата на изразяване в областта на изкуствата и литературата;

– необходимост от разширяване на научната дейност, както и създаване на кампании за намаляване на неграмотността в страната;

– гражданството трябва да бъде единствен критерии за определяне на жителите на Египет – без значение от религия или етническа принадлежност;

 

Две точки от миналото остават непроменени – независимост за “Ал-Азхар” от държавата и подкрепа за Палестина от страна на египетското правителство. Изявленията на Главния имам на института винаги са били съпровождани от дискусии в обществото, тъй като “Ал-Азхар” е авторитет сред мюсюлманите по цял свят, не само в Кайро. Решенията, вземани от “Ал-Азхар” имат респектиращ и почти задължителен характер за мнозина вярващи и религиозни мюсюлмани, поради това трябва да се вземе предвид този най-нов документ, издаден от института. Със сигурност ще има влияние, а точките, отбелязани от Ахмад Ел-Тайеб трябва да бъдат разисквани и взети под внимание.

 

2 Replies to “Последната дума има имамът”

  1. За съжаление “светски” в мюсюлманския и западния свят е различно; в Близия Изток религията играе много по-голяма роля.
    Не бива да се пренебрегва религиозния блок, тъй като той е най-голямата и организирана сила в Египет. Всичко друго са неориентирани малки партийки на по година-две, създадени от Фейсбук от разни 20-30 годишни ентусиасти. Революцията в Иран също първоначално е била общонародна, но впоследствие е “отвлечена” от ислямистите. А техни подобия има в повечето държави.

    1. Така е, религиозната управленческа общност е с големи традиции и висок морал в Близкия Изток. Не мога да разбера защо хората в Египет и другите арабски страни толкова много искат Светска държава по Западен образец.

Comments are closed.